נחש מקורנן

סוגי זחילה של נחשים

התאמת סוג הזחילה בנחשים

מגוון הנחשים הקיימים בעולם והסביבה השונה בה הם חיים, מאפשרת לנחשים שימוש בזחילה המותאמת לסביבת מחייתם. מה שקובע בעיקר את סוג הזחילה של הנחש הוא סוג הקרקע איתו הוא בה במגע. עם זאת הנחשים יכולים להתאים את סוג הזחילה ולעבור מסוג אחד לאחר בהתאם לצורך. למשל בזחילה על משטח חלק הנחש יוכל להשתמש בזחילת אקורדיון כאשר הוא דוחף את עצמו. זחילת אקורדיון היא זחילה איטית, ואז במעבר לקרקע עם אחיזה טובה יותר כגון דשא, אדמה או סלעית הוא יזחל בסוג זחילה נחשונית שהיא מהירה יותר. אנחנו רואים גם מעבר של נחשים מזחילה נחשונית לזחילה בקו ישר כאשר הם עוברים מהקרקע לטיפוס (על עצים למשל). כפי שניתן לצפות בסרטון הבא לחץ כאן. במאמר זה אציג את ארבע (4) סוגי הזחילה העיקריים של הנחשים.

זחילה צידית לולינית מאפיינת נחשי מדבר – עכן חרטומים

סוג זחילה נחשונית או גליות רוחבית (Lateral Undulation, serpentine)

זחילה נחשונית היא סוג הזחילה השכיחה ביותר אצל מרבית סוגי הנחשים וחלק מהלטאות (במיוחד לטאות חסרות רגליים, או שרגליהן קטנות ומנוונות, דוגמה: הקמטן, או נחושית עינונית).

בזחילה זו משתמשים הנחשים בעיקר כאשר האחיזה עם הקרקע היא טובה, ובתנועות מצד לצד באופן של גל רוחבי, הראש והגוף מתקדמים ביעילות ומהירות קדימה.

בזחילה זו משתמשים גם הנחשים בשחייה במים.

זחילה אופיינית של זעמן זיתני
זחילה נחשונית של נחשים

זחילת אקורדיון או קונצרטינה (Concertina)  

זחילה אופיינית של נחש שבו החלק הקדמי של הגוף והראש מופנים קדימה לכיוון התנועה ושאר הגוף יוצר מעין אקורדיון שנסגר ונפתח ויוצר כוח דחיפה קדימה. בזחילה זו משתמשים הנחשים בעיקר עם הקרקע אינה בעלת אחיזה טובה, קרקע חלקה, כגון ריצוף. בקרקע חולית ניתן לדעת את כיוון ההתקדמות לפי סימני הדחיפה בחול.

זחילה מותאמת של זעמן שחור על הקרקע
זחילת קונצרטינה אופיינית של נחשים
זחילת אקורדיון או קונצרטינה
זחילה אופיינית של נחשים על מצע עם חיכוך נמוך – זחילת אקורדיון

סוג זחילה לוליינית (Sidewinding)

זו סוג של זחילה מתפתלת צידית שמתאימה לנחשים הגדלים בסביבה חולית, מדברית. זחילה זו מאפשרת לנחש להתקדם מהר בחיכוך מינימלי עם הקרקע, כך שבכל זמן נתון חלק אחר של הגוף מורם ממגע עם המצע החולי (לרוב שתי נקודות נוגעות בקרקע/חול בכל זמן נתון). זה מאפשר לנחש לשרוד ולנוע ממקום למקום על פני החול גם עם החול חם מאוד. זחילה מעין זו אנחנו רואים בארץ בעיקר אצל מיני העכנים (חרטומים, גדול, וקטן), שפיפון, ואפעה.

עכן גדול בעמדת זחילה לוליינית על החול
זחילה לוליינית, צידית, אופיינית של נחשי המדבר

בזחילה לוליינית ניתן לצפות גם בסרטון המצורף

https://www.youtube.com/watch?v=rmEj5N0jXWk

זחילה בקו ישר (Rectilinear)

סוג זחילה שמותאמת בעיקר לסביבה בה יכול הנחש להתקדם בקו ישר בלבד (כגון ענפי עצים). אנחנו רואים סוג זחילה כזה בעיקר בנחשים בעלי שרירים אך לא רק. כאשר השימוש בשרירים ובאחיזת מגיני הגחון מאפשרים להם דחיפה חלקה קדימה. אנחנו רואים נחשים כגון פיתונים שנעים בצורת זחילה זו, וזעמניים. גם הצפע ונחשים פחות שרירים יכולים לנוע בזחילה זו אך בניגוד לזעמניים שזוחלים מהר בשיטה זו את הצפע זה מאוד מעכב.

זעמן שחור צעיר על עדן חלון בזחילה בקו ישר
זחילה אופיינית של נחש בקו ישר

שתף