נחש ממשפחת עין חתול

עין חתול חברבר

שמו העברי: עין חתול חברבר

שם לועזי: European Cat Snake

שם מדעי: Telescopus fallax

תאור מורפולוגי

אורכם: של הפרטים שנצפו של עין חתול חברבר הם לרוב עד 80 ס"מ.

צבע: גבו של נחש זה בצבעים שנוטים לחום-אפור ולפעמיים מעט צהבהב. על הגבו כתמים עבים אמורפיים בצבעים כהים של שחור או חום כהה ובמרחקים כמעט זהים אחד מהשני. לצידי גופו כתמים קטנים בצורת פסים משוננים באותו הצבע או מעט בהירים יותר. ראשו אפור לרוב מוכתם בשחור,על העורף והצוואר כתם שחור שצבעו כשאר הכתמים שעל הגב.

במבנה גוף של עין חתול חברבר

גופו של עין חתול חברבר בינוני, צלינדרי ואינו רחב. הוא בעל זחילה איטית יחסית, ומרבה לטפס למרות שמעדיף את הקרקע. הפרטים הצעירים וכן האבקועים הם בעלי דוגמאות קצת שונות אבל דומות לצעירים של עין חתול אפור. אם זאת וככל שידוע לנו, אין חפיפה בבית הגידול בין שני מינים אלו.

ראשו: של עין החתול שטוח ורחב מהצוואר באופן משמעותי. עיניו בולטות ואישוניו מחורצים שחורים ועל רקע בהיר.

עיניו: מלכוסנות מותאמות לראיית לילה כשאר בני מינו. הרשתית צהובה כתומה, זהובה או חומה בהירה. האישון מחורץ אנכי ודומה לעין של חתול ומכאן שמו.

תפוצתו הגאוגרפית ובית הגידול

בישראל: נפוץ מקו באר שבע/צפון הנגב צפונה עד החרמון, אך אינו נמצא בחולות.

בעולם: נמצא בסוריה, לבנון, ירדן, טורקיה, תת מינים שדומים לו מאוד גם בשאר אירופה.

סכנת הכחדה: לא (LC).

סוג אדמה: מועדפת כוללת אדמה כבדה או בינונית. מאכלס מגוון בתי גידול ים תיכוניים עם עצים ושיחים. נחש זה מגיע גם למגורי אדם ולגינות. אוהב מקומות עם אבנים סלעים עם הרבה מחילות ומקומות מסתור.

ביולוגיה,פעילות, והתנהגות של עין חתול

פעילות: של עין חתול חברבר לילית, ניתן לראות אותו שהוא זוחל בחיפוש אחר טרף. כשאר מיני עין חתול בישראל ראייתו מצויינת במקומות חשוכים.

תזונה: כוללת של לטאות, בעיקר שממיות וחומטים שאותן הוא צד במקום מחבואם. הצעירים ניזונים גם מפרוקי רגליים.

שיטת תפיסת הטרף: של נחש זה מבוססת על נשיכה ותפיסה עם שיניו הקידמיות (שארוכות קצת יותר מהשאר). כאשר הטרף נדחף לכיוון הלוע הנחש מחדיר ארס לשיתוק ועיקול סופי.

מסוכנות לאדם: נחש תת-ארסי, ואינו מסוכן לאדם, בעל שיניים מרזביות בחלקו האחורי של הלסת.

רביה:  מתחילה במועד: יוני – יולי, לפעמים כמה פעמים בעונה, הטלה: בדרך כלל בין 4-8 ביצים בהטלה אחת, בקיעה: נצפת בדרך כלל כחודשיים אחרי.

זחילה: בעיקר נחשונית, וגם בקו ישר.

אופיו: של עין החתול נוח, נוהג לנשוף, להזהיר, וכשמתקרבים אליו. הוא עובר להזדקרות כמעין ניסיון בדמות נשיכה, אך נוטה לנשוך רק לעיתים נדירות.

התגוננות: של עין חתול חברבר וניסיונות בריחה או קפיאה במקום הם הנצפים לרוב עם נחש זה. במצבים של אין ברירה יתכרבל לתוך עצמו עם הראש מזדקר קדימה באיום. לפעמים יכניס את הראש מתחת לגוף כדי להגן עליו מפני התוקף. נוטה גם להפריש פרש בעל ריח לא נעים כמו הרבה מהנחשים.

מינים דומים לנחש בישראל

דומה מאוד במבנה שלו למיני עין חתול אדמדם, ואפור, דומה בקצת למחרוזן.

שתף