נחש על עץ במרחב הביתי

איך ניתן להקטין את הסיכוי למפגש מפתיע עם נחש בסביבה הביתית

נחשים בסביבה הביתית

רבות נכתב על הפעולות שעלינו לעשות במפגש עם נחש בסביבה הביתית ובכלל. איך אנו אמורים לפעול כשרואים נחש ומה לא עושים כאשר רואים נחש. במאמר זה, וממש על "קצה המזלג", אציג במספר נקודות שמנסיוני משפיעים מאוד על הסיכוי למפגש עם נחש במרחב הביתי. אם נהיה מודעים לקיומו של הנחש בסביבה שלנו. ננקוט באמצעי זהירות ובפעולות מנע נוכל להוריד את ההסתברות למפגש כזה עם נחש. ואם לא מנענו את הגעתו פעולות אלו יאפשרו לחשוף את הנחש לפני שהוא מפתיע אותנו. כמובן שמידע זה חיוני גם במקרה בו נצטרך לקרוא ללוכד נחשים.

שרידותם של הנחשים

שרידותם של הנחשים הוא מאבק יום יומי. חשיבותם כחיה קשורה למארג החיים בטבע, זוהי שרשרת המזון. וכמו כל בעלי החיים הנחשים חייבים לשרוד. לשרידותם הנחשים זקוקים לשלושה פעולות חיוניות. האחד: נחשים זקוקים למזון ולפעמים למים, כמו מרבית בעלי החיים. השני: הם מחפשים אחר בן או בת זוג על מנת להתרבות, להעמיד צאצאים. השלישי: נחשים כשלא מחפשים מזון או בני\בנות זוג, מחפשים מחסה. הם אינם בטוחים במקום גלוי מאחר שיש להם אויבים רבים. בהרבה מקרים נמצא את הנחש במקום גלוי שלא תחת מחסה. מקום חשוף כגון על עצים או על גדרות כשהוא כביכול משתזף בשמש. זאת משום שנחשים אינם יכולים לווסת את חום גופם והם זקוקים לחום או קור מהסביבה. וויסות לטמפרטורה הנכונה חיונית לתפקודם למשל עיכול מזון.

למה צריכים נחשים בכלל?

טוב, זאת בהחלט שאלת השאלות. רבים מבני האדם סבורים שלא צריך נחשים כלל וכלל. זה נובע בעיקר מפחד וחוסר הבנה בחשיבותם. מארג החיים בטבע, שמירתו או פגיעה בו משפיעים במישרין ובעקיפין גם על חיינו. הנחש משמש כמדביר טבעי של מזיקים כגון חולדות ועכברים. בשנים האחרונות עקב בניה מוגברת למשל, באזורים כמו בעיר תל אביב, שם כמות הנחשים ירדה, ישנה עליה בכמות החולדות. הנחשים משמשים במחקרים ורפואה. הנחשים חשובים גם כמזון לחיות אחרות, כגון: נימיות, גיריות, קיפודים, ציפורי טרף ועוד. כל הפרעה במערכת האקולוגית תשפיע לרעה על חיינו.

במרחב הביתי

כאשר הנחשים נכנסים למרחב הביתי שלנו הם נמשכים בעקבות טרף או מקום מסתור. יתכן שנצפה בהם בדיוק כשהחליטו לעבור בתוך השטח שלנו באופן אקראי. אך כל עוד יש מזון ומחסה, הסיכוי הוא גבוה שהם לא רק יעברו אלא יישארו. יתכן שלחצר שלנו הם יגיעו גם אחרי שזחלו מרחק רב. למשל את נחש המים ניתן למצא רחוק ממקור מים. ועם כל זאת הנחשים נמצאים סביבנו אם בגלוי או תחת מחסה ולכן חשוב לנקוט במשנה זהירות כאשר מרימים, מזיזים, או פותחים, ציוד או חפץ במרחב הביתי.

מפגש עם נחש

מפגש עם נחש יכול להתקיים עם אדם או עם חיה שמתריעה (כגון: חתול או כלב). אם לא ראינו נחש במרחב הביתי שלנו, בעיקר כשמדובר בחצר, זה לא אומר שהוא לא נמצא בה או לא עבר בה. אנחנו בדרך כלל מיחסים את הסיבה לעליה במפגש עם נחש לאחר החורף, להתעוררות הנחשים אחרי היברנציה. אך זוהי רק חצי המשוואה. החצי שני טמון "בהתעוררות" שלנו אחרי החורף. היציאה שלנו מהבית, הפעילויות שלנו בטיפול בגינות, מחסנים, ערמות ציוד וכו' שמעלות את הסיכוי למפגש.

אז מה יכול להשפיע במרחב הביתי ולהעלות את הסיכוי להימצאותם של נחשים?

בחצר

גיזום עשביה – גיזום ודילול צמחים בחצר מאפשר לנו לראות טוב יותר אם יש נחש בסביבה. רוב זמנו הנחש ישאף לזחול על האדמה. זו הדרך הנוחה יותר לזחול ולברוח. אם ישנה גדר חיה, מומלץ לחתוך אותה בין 80-100 ס"מ על מנת שיהיה אפשר לראות מה נמצא מתחת. הדשא צריך להיות מכוסח כמה שניתן. אך אם יהיה איום על הנחש מהאדמה הוא יכול לטפס בקלות על עצים קירות או כל דבר אחר. כך שעצים או שיחים הנושקים לבית צרכים להיות מדוללים וגזומים. נחשים אף אוהבים מאוד להסתתר בעצי זית גדולים ועתיקים אשר בתוכם נוצרו חללים רבים.

מחסנים

ציוד שיש לנו בגינה צריך להיות מסודר ומאופסן במחסנים סגורים ללא פתחים או חורים. סף הדלת צריך להיות עם מינימום מעבר מתחת. נחשים נכנסים למחסנים כי שקט. המחסן משמש בחורף כמסתור מפני הגשם ובקיץ מפני החום. במחסנים לרוב יש גם מזון כגון: שממית הבתים, עכברים וחולדות.

בבית

מרתפים

בבתים בהם נבנים מרתפים, כדי לאוורר אותם ולהכניס אור פנימה מוסיפים לבניה חצר אנגלית או\ו וונטה. שני אלו אם לא נבנים או מטופלים נכונה יכולים לשמש מקור כניסה של זוחלים לתוך הבית ואיתם הנחשים.

חצר אנגלית

אם יש חצר אנגלית, יש לוודא שהיא מכוסה עם רשת צפופה. נחשים, וחיות אחרות נופלים לא פעם לחצר האנגלית ואינם יכולים לצאת, כך שדרכם לתוך הבית זו שאלה של זמן.

 ונטות לאוורור

הוונטה מחוברת לצינור שיוצא מעל פני הקרקע, או אם יש חצר אנגלית לכיוון שלה. מטרת הוונטה היא לאוורר את חדר השירותים, ויחד עם זאת היא מהווה מקור לכניסת בעלי חיים לתוך השירותים ומשם גם ליתר חלקי הבית.

דלתות וחלונות

דלתות- חשוב שהן יהיו אטומות. כפי שציינתי לעיל, המרווח בין החלק התחתון לסף הדלת צריך להיות אטום עם מינימום רווח. נחשים יודעים לשטח את גופם ואינם צרכים מרווח גדול כדי להיכנס. רשתות בחלונות צריכות להיות תקינות ללא חורים ומרווחים. החלק החיצוני של החלון וארגז הרוח צריך להיות סגור ללא פתחים.

פתחי מזגן

בבתים בהם הצנרת של המזגן יוצאת ישירות החוצה דרך הקיר לרוב נשאר פתח. אם לא נאטום, דרך הפתח עלולים להיכנס נחשים. נחשים מסוגלים לטפס על עץ סמוך או על קירות ותשתיות הבניין ולהגיע גם לקומות גבוהות.

עליות גג- רעפים, הנמכות תקרה

מאחר ונחשים יודעים גם לטפס, עליות גג לעיתים מהוות גם הן מקום מסתור. יותר מכך, חולדות גם הן מוצאות מסתור בעליות גג ולכן לנחשים יש גם מזון בהישג. גגות ישנים בהם העץ או הרעפים שבורים מהווים מקום נוח לחולדות עכברים ובעקבותם גם נחשים. הנמכת תקרה שאינה סגורה גם מהווה מסתור לבעלי חיים.

דקים

גם הדקים מהווים מקור מסתור. העץ, כמו ערמות עצים אחרות במרחב הביתי, מהווה מסתור מחום ומקור. ידוע שהעץ עצמו הוא מבודד מצוין ולכן כמו עליות הגג הבנויות מעץ, הדקים וערמות העצים להסקה מהווים מקום הגנה עבור הנחש מפני טורפים ומפני החום או הקור. דקים צרכים להבנות נכון ולהיות מתוחזקים. פתחים המאפשרים לנחשים להיכנס מתחת לדק צרכים להיות אטומים. המרווחים בעץ צרכים להיות מינימליים כך שמצד אחד ימנעו ככל הניתן מנחשים להיכנס ומצד שני יאפשרו מספיק מרווח להתרחבות העץ.

 לסיכום

אם נפעל על- פי ההמלצות שהזכרתי במאמר זה נוכל להקטין את הסיכוי למפגש עם נחש. יחד עם זאת, הנחש הוא מדביר טבעי וחשוב למארג החיים בטבע. חל איסור לנסות ללכוד אותו לבד, במידה ואינך לוכד בעל היתר מרשות הטבע והגנים. כמו-כן, ניסיון לפגוע בנחש או להרוג אותו הוא בניגוד לחוק. לכן במידה ונתקלתם בנחש כל שעליכם לעשות הוא לשמור על קשר עין עם הנחש ולטלפן ללוכד מוסמך שינחה אתכם מה לעשות עד לבואו.

שתף