קמטן החורש

הקמטן – לטאה חסרת רגליים

שם עברי: קמטן. שם קודם: קמטן החורש. שם לועזי: Armored Glass Lizard, European Legless Lizard. שם מדעי: Ophissaurus apodus.

תאור מורפולוגי

לטאה חסרת רגליים הגדולה בישראל, מגושמת דמוית נחש, והשניה בגודלה מבין הלטאות רק אחרי כוח אפור. אורך: עד מטר וחצי, רוב הפריטים הנצפים אורכם פחות. צבע: חום בהיר, חום, ואף שחום (ככל שהם מתבגרים, לרבים מהקמטנים ישנם סימנים בהירים (במיוחד אצל זכרים) כתוצאה ממאבקים עם זכרים אחרים או מחיכוך כנגד עצמים בשטח. הצעירים עם כתמים מנומרים הכהים משאר הגוף, כאשר חלקו התחתון בהיר לרוב מחלקו העליון. עם בגרותם כתמים אמורפיים אלו מכסים יותר ויותר את הגוף עד מראה של חום אחיד. ניתן למצא גם פרטים צעירים עם גוון של צבע זית צהבהב.

במבנה גוף

עבה צלינדרי קשיח ולרוב מבריק, מתחת לקשקשים לוחיות גרמיות נוקשות המגנות מפני נזקים לאיברים פנימיים. לאורך שני צידי הגוף שני קמטים ארוכים מהצוואר עד תחילת הזנב (הביב). שני קמטים אלו הם הסיבה לשמו של הקמטן והם חסרים לוחיות גרמיות. הם מתפקדים כמו אקורדיון ומאפשרים לגופו של הקמטן להמתח. זה מאפשר לקמטן לנשום ולאכול. משני צידי ראשו בבסיס הגולגולת נמצאים שני פתחי שמע. זה אחד המאפינים שמבדיל בין לטאה לנחש. המאפיין השני הוא שללטאות, כמו כן לקמטן, ישנם עפעפיים והוא ממצמץ בדיוק כמו בני אדם וחיות אחרות, הנחש אינו בעל עפעפיים. הקמטנים יכולים לנתק את זנבם (אוטוטומיה) אם יתפסו ע"י אויב, ומכאן שמם הלועזי    Glass Lizard. ראש: המשכיות של הגוף.

תפוצה גאוגרפית ובית גידול

בישראל: מקו אשקלון צפונה עד החרמון, בחורשות ואזורים עם צמחיה, פחות באיזורים מדבריים. בעולם: איזור מרכז ומערב אסיה, בולגריה, בלקן, סוריה, לבנון, ירדן, טורקיה, יוון, קוראטיה, רוסיה. סכנת הכחדה: לא (LC). סוג אדמה: מאכלס מגוון בתי גידול בעיקר אתירי שיחים וחורש.

ביולוגיה,פעילות, והתנהגות

פעילות: בעיקר יומית תזונה: חלזונות, שבלולים, לטאות, ציפורים, מכרסמים ונחשים. בצעירותו גם פרוקי רגלים אחרים, חרקים, וזחלים. בניגוד לנחשים שמזונם מבוסס על בעלי חיים, הקמטן יכול לאכול בשר שאינו חי, וכן ביצים אותן הוא מפצח בעזרת שיניו. שיטת תפיסת הטרף: נושך, תופס בשיניו את הטרף ולא מרפה, לוחץ וחובט בטרף כנגד הקרקע או כנגד עצמים. מסוכנות לאדם: אינו מסוכן, ואינו ארסי. רביה: מועד: יולי- אוגוסט, הטלה: בין 10-15 ביצים, בקיעה: מעל חודש. זחילה: בעיקר נחשונית, וגם בקו ישר. אופי: רגוע. התגוננות: בריחה מהירה למחסה או קפיאה במקום ללא תנועה, אם נתפס מפריש נוזל מצחין מהביב ונוטה להסתובב על צירו על מנת להשתחרר מהאוחז.

מינים דומים לו בישראל

נחושית נחשונית, בצעירותו יכול להדמות לנחש, צפע, שלוונים למינהם, תלום קשקשים גם לצעיר וגם לבוגר.
קמטן צעיר לטאה חסרת רגליים
קמטן צעיר בגוונים של צהוב וירוק זית בהיר

שתף