זעמן שחור בוגר הנחש הנפוץ הלא ארסי של ישראל

האם נחש שחור אינו ארסי? – במופע שחור

האם נחש שחור אינו ארסי?

האם ההנחה המקובלת שנחש שחור אינו ארסי נכונה? – כבר מזה שנים רבות הציבור מוזהר (ובצדק) שהאמרה "נחש שחור אינו ארסי" אינה נכונה או יותר נכון אינה מדויקת. הנימוק הוא שבנוסף לזעמן השחור (הידוע כלא ארסי ואף נחש מועיל ביותר), ישנם בישראל שני נחשים נוספים שצבעם שחור והינם ארסיים. אם זאת הזעמן השחור הוא הנפוץ ביותר מבין השחורים. הזעמן השחור מכסה שטח מחיה ופיזור נרחב ביותר, מקו באר שבע צפונה (נצפה גם דרומית מקו באר שבע אבל זה נדיר). כאשר שני הנחשים האחרים הם הפתן השחור Walterinnesia aegyptia (הנציג היחידי ממשפחת הפתניים/הקוברות בארצנו) וצפעון שחור Atractaspis engaddensis (משפחת הצפעונים) הם השניים הארסיים.

הנחשים השחורים של ישראל

תפוצתם של שני נחשים שחורים ארסיים אלו, ברובה, אינה גובלת בזה של הזעמן השחור, ובכך אפשר במידה מסויימת לשלול האם הנחש הוא הזעמן או לא. אבל כמובן ישנם אזורים בהם ישנה חפיפה כך שלאזורים אילו הגדרה זו אינה מספיקה. נוסף על כך, בהנתן שמחקרים וסקרים מבוצעים כל הזמן, והמידע הוא ברובו מהימן נחשים ומיני חיות אחרות אינם פועלים ע"פ ההגדרות שנמצאו ותתכן תפוצה מעבר למה שידוע היום או אפילו "טרמפיסטים" המועברים בדרכים כאלו או אחרות ממקום למקום. לגבי צפעון שחור זה נחש קטן יחסית עד 80 ס"מ, אשר אזורי תפוצתו וצורת מחייתו מאוד ספציפים. כאשר אנו מנסים להגדיר סממנים שיעזרו לנו כן להבדיל בניהם חשוב לנו לזכור מספר דברים. זעמן שחור הופך להיות שחור מלא מאורך של בערך מטר ועשרים (120 ס"מ) כך שניתן לומר שנחש שחור שהוא פחות ממטר הוא ארסי. פתן שחור מגיע לכ-120 ס"מ אך לרוב קטן מזה. כך שגבול זה עוזר לנו אך גם מהווה אתגר כאשר לא תמיד ניתן לעמוד במדוייק על אורך הנחש, או שלא תמיד רואים את כולו.  כלומר אם הסתמכנו רק על האורך ישנה אפשרות של חפיפה קטנה בין שני נחשים אלו ואפשר בקלות להתבלבל ביניהם. כך שמעבר לאזור התפוצה בארץ אי אפשר להסיק שמעל מטר הנחש הוא לא ארסי. כמובן שישנם סממנים מורפולוגים אחרים שעוזרים לנו להבדיל בין השלושה אך סממנים אלו קשים מאוד להבחנה ולכן חשוב מאוד לא להתעסק עם נחשים גם אם הם שחורים.

הצפע הישראלי במופע "שחור"

הסיבה שבגינה נכתב פוסט זה הוא להציף סוגיה שפחות מדוברת, והיא הצפע הארץ ישראלי. הצפע נפוץ ביותר ברוב חלקי הארץ (בעיקר מקו באר שבע צפונה). לנחש מאפיינים מורפולוגים ברורים עם עקלתון מעוינים מחוברים ברובם (פחות מחוברים באזור הראש) על גבו ומופע צבעים מגוון. ידוע שבאזורים כמו רמת הגולן ישנן תצפיות של צפע במופע כהה (שחור אפור) כאשר הדוגמאות המורפולוגיות שלו כמעט ואינן ניתנות לזיהוי. סיבת המופע הכהה משוייכת לתופעת הפגמנטציה/ מלניזם (Melanism ). אחת ההשערות היא, שהשחרה כנראה נובעת מאזור המחיה, אדמה כהה, אדמת בזלת, וכו', ומהוה יתרון לנחש במסתור ומציאת טרפו. מניסיוני האישי, אני נתקל משנה לשנה במופע השחור של הצפע גם מחוץ לאזור רמת הגולן והסביבה. נושא זה חשוב ביותר כאשר אדם נתקל כהגדרתו בנחש שחור במשך היום (במיוחד באזורים בהם אנחנו חושבים ייחודיים לזעמן השחור וכמובן בהסתייגות מהלילה).
יותר מכך כשנחש זוחל קשה מאוד להבחין בדוגמאות ולעין שלנו זה נראה כצבע אחיד (נכון גם לזעמן שחור צעיר/אבקוע שזוחל, והוא אינו שחור מלא אלא כתמים אמורפיים שכוללים גם פיגמנטציה שחורה וכהה).

ראיתי נחש שחור, זה לא אומר שהוא לא ארסי

לכן המחשבה ראיתי נחש שחור ולכן הוא לא מסוכן, או שהוא כנראה זעמן שחור היא אמירה שיכולה להתברר כמסוכנת. מומחים בתחום וכן לוכדי נחשים מיומנים עם מורשים עם היתר ידעו להבדיל בין צפע במופע שחור לנחש שחור אחר לפי סימנים מורפולוגים נוספים ולא רק על סמך הצבע. לסיכום, יש לנקוט משנה זהירות כמדברים על נחש שחור. בהמשך לאמור אין להתעסק או לפגוע בנחשים באשר הם, כל הנחשים במדינת ישראל מוגנים ע"פ חוק. כל התעסקות שהיא אינה ע"י בעל מקצוע מסוכנת ואסורה.

שתף